INNOWACJA PEDAGOGICZNA
AUDYCJE MUZYCZNE JAKO FORMA
WPROWADZANIA W ŚWIAT MUZYKI
na przedmiocie muzyka w Gimnazjum Publicznym w Tomaszowie
realizator: mgr Małgorzata
Buczniewska, nauczyciel mianowany
Innowacja (z łacińskiego innovatio
– odnowienie) to wprowadzenie czegoś nowego; nowatorstwo jak i również
rzecz nowo wprowadzona; nowość.
Realizując program nauczania
muzyki w gimnazjum autorstwa Marii Przychodzińskiej i Barbary
Smoleńskiej- Zielińskiej postanowiłam ,w inny sposób niż klasa w szkole, zainteresować
młodzież muzyką.
Wielu spośród uczniów
Gimnazjum jest również uczniami
Żagańskich Szkół Muzycznych. Ich rozwój muzyczny uwzględnia potrzeby ekspresji
i komunikowania się, współdziałania w grupie, tworzenia i wzbogacania
doświadczeń poprzez własne działania
artystyczne. Uczniowie szkół muzycznych czy ogólnie mówiąc artystycznych,
zaspakajają potrzebę przeżyć estetycznych na różnym poziomie estetycznym.
Dlatego też, chcąc przybliżyć uczniom
gimnazjum inny sposób wyrażania emocji i możliwość uczestniczenia w innej
estetyce i wrażliwości chciałabym
zaproponować innowację pedagogiczną AUDYCJE MUZYCZNE JAKO FORMA WPROWADZANIA W
ŚWIAT MUZYKI.
Jej głównym założeniem jest
aktywne uczestnictwo w cyklu audycji muzycznych wykonywanych przez uczniów
Żagańskich Szkół Muzycznych.
Cele proponowanej innowacji:
·
kształtowanie
zainteresowań i zamiłowań muzycznych
·
wyposażanie
uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne,
·
odkrywanie
i rozwijanie zdolności
·
rozwijanie
estetycznej wrażliwości na muzykę
·
kształtowanie
własnej kultury muzycznej- umiejętne jej włączanie do codziennego życia
·
umożliwienie
uczniom różnorodnych przeżyć muzycznych
·
rozwijanie
umiejętności mówienia o muzyce i emocjach z nią związanych
·
uczenie
wartościowania zjawisk muzycznych otaczających uczniów
·
stymulowanie
intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez taką formę aktywności muzycznej
·
poznawanie
muzyki i obyczajów własnego regionu
·
uczestnictwo
w życiu kulturalnym regionu
·
poznawanie
dorobku polskiej kultury muzycznej w tradycji i współczesności
·
poznawanie
kultury światowej sztuki muzycznej
·
wzbogacanie
wiedzy o związkach muzyki z innymi dziedzinami sztuki i kultury
·
jest
szansą na podjęcie nauki w szkołach muzycznych i pełniejszy własny rozwój
Tematyka proponowanych
audycji poszerza w zdecydowanym stopniu kompetencje muzyczne niektórych
uczniów, stając się motorem rozwijania
i sprawdzania własnych osiągnięć, a dla innych uczniów( szczególnie tych ,
którzy nie mieli z różnych względów właściwych
i prawidłowych metodycznie i merytorycznie prowadzonych zajęć edukacyjnych w zakresie muzyki) okazją do
poznania wszelakich zjawisk muzycznych tradycyjnych i współczesnych.
Jest to również doskonała okazja do poznania „ żywej
muzyki”, której nie zastąpi nawet najlepszej jakości sprzęt audiowizualny i stereofoniczny
ani bogata bibliografia muzyczna.
Dla wielu uczniów jest to swoiste święto- możliwość obcowania
z „ małą- wielką sztuką” w innych warunkach i otoczeniu, z jakim na co dzień
niestety nie mają do czynienia.
Proponowane tematy audycji muzycznych:
Jaką dziedziną sztuki
jest muzyka? W jaki sposób muzykolodzy i muzycy- kompozytorzy i wykonawcy
pojmują funkcje muzyki, jakimi słowami opisują muzykę i próbują ją
zdefiniować na przykład wierszami.
Poznanie czynników
tworzących muzykę: melodia, rytm, dynamika, tempo, harmonia, artykulacja,
kolorystyka, budowa formalna utworu
Czym jest muzyka
programowa, w oparciu o jakie idee powstaje i co może być inspiracją do działań
twórczych kompozytora. Czym jest muzyka absolutna i
dlaczego słuchając jej
przykładów rozwijamy wyobraźnię i
twórcze myślenie
Muzyka narracyjna,
poetycka- przykłady literatury muzycznej opowiadającej o różnych sytuacjach,
opisach przyrody, uczuciach, czy nawet baśnie i bajki dla dzieci
Humor w muzyce; rodzaje
muzyki- jazz, blues, rock- zaaranżowane i
wykorzystane dla potrzeb muzyki klasycznej przykłady
Prezentacja możliwości i
wykorzystania tradycyjnych i „ niekonwencjonalnych” instrumentów perkusyjnych
Zapoznanie uczniów z
formami i gatunkami muzycznymi; ich podział i różne kryteria klasyfikacji
Przedstawienie słynnych
kompozytorów i ich najsłynniejszych dzieł- Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski,
Jan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeusz
Mozart
10.Muzyka nie zna
granic(muzyczna wizytówka krajów Unii Europejskiej)
Podkreślenie znaczenia
muzyki, która nie zna granic, do poznania której nie potrzeba paszportu-
przykłady muzyczne w twórczości kompozytorów pochodzących z krajów Unii
Europejskiej
11.Tańce polskie w muzyce
artystycznej
Przypomnienie o
znaczeniu tradycji w kulturze muzyki ludowej, podkreślenie ważności polskich
korzeni w muzyce artystycznej wykorzystującej folklor polski, narodowe tańce
polskie-mazur, kujawiak, oberek, polonez, krakowiak
12.Rok muzyki Witolda
Lutosławskiego
Prezentacja dorobku
kompozytorskiego i dydaktycznego tego wielkiego polskiego muzyka.
Przedstawienie Lutosławskiego jako wielkiego człowieka i propagatora „dobrej, niezaśmieconej”
muzyki
13.Muzyka i tradycje Górali
Czadeckich
Zapoznanie z historią
górali, jak znaleźli się na terenie Żagania, po co utrzymują i tak dokładnie
przestrzegają tradycji swoich ojców, poznanie ich zwyczajów i obyczajów,
przyśpiewek, zabaw, tańców oraz strojów w których występują
Zakres innowacji- w klasie II a Publicznego Gimnazjum w
Tomaszowie
Termin wprowadzenie i czas trwania- IX 2004-VI 2005 roku
Sposoby ewaluacji:
- Czym jest muzyka? Międzynarodowy dzień
muzyki
-
Co
tak pięknie gra?... instrumenty muzyczne
-Elementy
utworu muzycznego
- Rok muzyki
Witolda Lutosławskiego
-Czy muzyka
opowiada?
-Muzyka
nie-poważna
-Wszystko
gra ( o perkusji prawie wszystko)
-Małe i
wielkie formy muzyczne
-Sylwetki wielkich kompozytorów
-Muzyka nie
zna granic ( muzyczna wizytówka krajów
Unii
Europejskiej )
-Muzyka
programowa i absolutna
Kwiecień
2005
- Tańce
polskie w muzyce artystycznej
ANKIETA DLA UCZNIÓW
1.Czy
lubisz muzykę?
-tak
-raczej tak -
nie -raczej nie
2.Czy
często słuchasz muzyki?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
3.Czy
wiesz jakie są rodzaje muzyki?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
4.Czy
umiesz je nazwać?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Podaj dwa............................................................................................................................
5.Czy
znasz nazwy instrumentów muzycznych?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Podaj
dwa............................................................................................................................
............................................................................................................................
6.Czy
umiesz podzielić instrumenty muzyczne na grupy?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
7.
Czy potrafisz rozpoznać brzmienie instrumentów muzycznych?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
8.Czy
umiałbyś określić elementy muzyki?
-tak
-raczej tak -
nie -raczej nie
Podaj
dwa............................................................................................................................
...........................................................................................................................
9.
Czy umiesz grać na instrumencie muzycznym?
-tak -
nie
10.Czy
ktoś z twojego otoczenia gra na instrumencie?
-tak -nie
11.Czy
chciałbyś nauczyć się grać na jakimś instrumencie?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
12.Czy
uczestniczyłeś w koncercie muzyki poważnej?
-tak -raczej tak - nie
-raczej nie
13.
Czy znasz nazwiska kompozytorów dawnej muzyki europejskiej?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Wymień
dwa...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
14.
Czy potrafisz podać nazwiska dawnych twórców muzyki polskiej?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Wymień
dwa............................................................................................................................
..............................................................................................................................
15.Czy
znasz nazwiska współczesnych kompozytorów polskich?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Wymień
dwa............................................................................................................................
............................................................................................................................
16.Czy
umiesz nazwać polskie tańce narodowe?
-tak -raczej tak - nie
-raczej nie
Wymień
je
............................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
17.Czy
znasz przykłady polskich pieśni ludowych?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Podaj
dwa
tytuły............................................................................................................................
............................................................................................................................
18.Czy
potrafisz podać nazwy form muzycznych?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Wymień
dwie................................................................................................................................
................................................................................................................................
19.Czy
umiesz podać tytuły utworów których
najczęściej słuchasz?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie
Wymień
dwa................................................................................................................................
.................................................................................................................................
20.
Czy wiesz jaka muzykę grają i śpiewają
Górale Czadeccy?
-tak -raczej tak - nie -raczej nie