INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

AUDYCJE MUZYCZNE JAKO FORMA WPROWADZANIA W ŚWIAT MUZYKI

 

na przedmiocie muzyka  w Gimnazjum Publicznym w Tomaszowie

 

realizator: mgr Małgorzata Buczniewska,  nauczyciel mianowany

 

Innowacja (z łacińskiego innovatio – odnowienie) to wprowadzenie czegoś nowego; nowatorstwo jak i również rzecz nowo wprowadzona; nowość.

 

Realizując program nauczania muzyki  w gimnazjum  autorstwa Marii Przychodzińskiej i Barbary Smoleńskiej- Zielińskiej postanowiłam ,w inny sposób niż klasa w szkole, zainteresować młodzież muzyką.

Wielu spośród uczniów Gimnazjum  jest również uczniami Żagańskich Szkół Muzycznych. Ich rozwój muzyczny uwzględnia potrzeby ekspresji i komunikowania się, współdziałania w grupie, tworzenia i wzbogacania doświadczeń  poprzez własne działania artystyczne. Uczniowie szkół muzycznych czy ogólnie mówiąc artystycznych, zaspakajają potrzebę przeżyć estetycznych na różnym poziomie estetycznym. Dlatego też, chcąc przybliżyć  uczniom gimnazjum inny sposób wyrażania emocji i możliwość uczestniczenia w innej estetyce i wrażliwości  chciałabym zaproponować innowację pedagogiczną AUDYCJE MUZYCZNE JAKO FORMA WPROWADZANIA W ŚWIAT MUZYKI.

Jej głównym założeniem jest aktywne uczestnictwo w cyklu audycji muzycznych wykonywanych przez uczniów Żagańskich Szkół Muzycznych.

 

Cele proponowanej  innowacji:

 

·         kształtowanie zainteresowań  i zamiłowań muzycznych

·         wyposażanie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne,

·         odkrywanie i  rozwijanie zdolności

·         rozwijanie estetycznej wrażliwości na muzykę

·         kształtowanie własnej kultury muzycznej- umiejętne jej włączanie do codziennego życia

·         umożliwienie uczniom różnorodnych przeżyć muzycznych

·         rozwijanie umiejętności mówienia o muzyce i emocjach z nią związanych

·         uczenie wartościowania zjawisk muzycznych otaczających uczniów

·         stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez taką formę aktywności  muzycznej

·         poznawanie muzyki i obyczajów własnego regionu

·         uczestnictwo w życiu kulturalnym regionu

·         poznawanie dorobku polskiej kultury muzycznej w tradycji i współczesności

·         poznawanie kultury światowej sztuki muzycznej

·         wzbogacanie wiedzy o związkach muzyki z innymi dziedzinami sztuki i kultury

·         jest szansą na podjęcie nauki w szkołach muzycznych i  pełniejszy własny rozwój

Tematyka proponowanych audycji poszerza w zdecydowanym stopniu kompetencje muzyczne niektórych uczniów, stając się motorem  rozwijania i sprawdzania własnych osiągnięć, a dla innych uczniów( szczególnie tych , którzy nie mieli z różnych względów właściwych  i prawidłowych metodycznie i merytorycznie  prowadzonych zajęć edukacyjnych w zakresie muzyki) okazją do poznania wszelakich zjawisk muzycznych tradycyjnych i współczesnych.

Jest to również doskonała okazja do poznania „ żywej muzyki”, której nie zastąpi nawet najlepszej jakości sprzęt audiowizualny i stereofoniczny ani bogata bibliografia muzyczna.

Dla wielu uczniów  jest to swoiste święto- możliwość obcowania z „ małą- wielką sztuką” w innych warunkach i otoczeniu, z jakim na co dzień niestety nie mają do czynienia.

 

Proponowane tematy audycji muzycznych:

 

  1. Czym jest muzyka?- Międzynarodowy Dzień Muzyki

Jaką dziedziną sztuki jest muzyka? W jaki sposób muzykolodzy i muzycy- kompozytorzy i wykonawcy pojmują funkcje muzyki, jakimi słowami opisują muzykę i próbują ją zdefiniować  na przykład wierszami.

  1. Co tak pięknie gra...?- instrumenty muzyczne

Podział instrumentów  muzycznych na  grupy, prezentacja przykładowych instrumentów, poznanie wierszy o prezentowanych instrumentach np. Witolda Hulewicza

  1. Elementy utworu muzycznego

Poznanie czynników tworzących muzykę: melodia, rytm, dynamika, tempo, harmonia, artykulacja, kolorystyka, budowa formalna utworu

  1. Muzyka programowa i absolutna

Czym jest muzyka programowa, w oparciu o jakie idee powstaje i co może być inspiracją do działań twórczych kompozytora. Czym jest muzyka absolutna i 

dlaczego słuchając jej przykładów   rozwijamy wyobraźnię i twórcze myślenie

  1. Czy muzyka opowiada?

Muzyka narracyjna, poetycka- przykłady literatury muzycznej opowiadającej o różnych sytuacjach, opisach przyrody, uczuciach, czy nawet baśnie i bajki dla dzieci

  1. Muzyka nie-poważna?

Humor w muzyce; rodzaje muzyki- jazz, blues, rock- zaaranżowane i  wykorzystane dla potrzeb muzyki klasycznej przykłady

  1. Wszystko gra( o perkusji prawie wszystko)

Prezentacja możliwości i wykorzystania tradycyjnych i „ niekonwencjonalnych” instrumentów perkusyjnych

  1. Małe i wielkie formy muzyczne

Zapoznanie uczniów z formami i gatunkami muzycznymi; ich podział i różne kryteria klasyfikacji

  1. Sylwetki znanych kompozytorów

Przedstawienie słynnych kompozytorów i ich najsłynniejszych dzieł- Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Jan Sebastian Bach, Wolfgang  Amadeusz Mozart

10.Muzyka nie zna granic(muzyczna wizytówka krajów Unii Europejskiej)

Podkreślenie znaczenia muzyki, która nie zna granic, do poznania której nie potrzeba paszportu- przykłady muzyczne w twórczości kompozytorów pochodzących z krajów Unii Europejskiej

11.Tańce polskie w muzyce artystycznej

Przypomnienie o znaczeniu tradycji w kulturze muzyki ludowej, podkreślenie ważności polskich korzeni w muzyce artystycznej wykorzystującej folklor polski, narodowe tańce polskie-mazur, kujawiak, oberek, polonez, krakowiak

12.Rok muzyki Witolda Lutosławskiego

Prezentacja dorobku kompozytorskiego i dydaktycznego tego wielkiego polskiego muzyka. Przedstawienie Lutosławskiego jako wielkiego człowieka  i propagatora „dobrej, niezaśmieconej” muzyki

13.Muzyka i tradycje Górali Czadeckich

Zapoznanie z historią górali, jak znaleźli się na terenie Żagania, po co utrzymują i tak dokładnie przestrzegają tradycji swoich ojców, poznanie ich zwyczajów i obyczajów, przyśpiewek, zabaw, tańców oraz strojów w których występują

 

Zakres innowacji- w klasie II a Publicznego Gimnazjum w Tomaszowie

 

Termin wprowadzenie i czas trwania- IX 2004-VI 2005 roku

 

Sposoby ewaluacji:

 

 

PLAN WYCIECZEK

 

Wrzesień 2004

                                            - Czym jest muzyka? Międzynarodowy dzień muzyki

-          Co tak pięknie gra?... instrumenty muzyczne

 

Październik 2004   

                                  -Elementy utworu muzycznego

 

Listopad 2004        

                                 - Rok muzyki Witolda Lutosławskiego

 

Grudzień 2004          

                                  -Czy muzyka opowiada?

                                  -Muzyka nie-poważna

 

Styczeń 2005           

                                  -Wszystko gra ( o perkusji prawie wszystko)

                                 

Luty 2005                

                                  -Małe i wielkie formy muzyczne

                                   -Sylwetki wielkich kompozytorów

 

Marzec 2005             

                                   -Muzyka nie zna granic ( muzyczna wizytówka krajów      

                                      Unii Europejskiej )

                                    -Muzyka programowa i absolutna

 

 

Kwiecień 2005          

                                     - Tańce polskie w muzyce artystycznej

 

 

Maj 2005                 

-          Muzyka i tradycje Górali Czadeckich

 

 

 

 

ANKIETA DLA UCZNIÓW

 

1.Czy lubisz muzykę?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

 

2.Czy często słuchasz muzyki?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

 

3.Czy wiesz jakie są rodzaje muzyki?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

 

4.Czy umiesz je nazwać?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

 

  Podaj dwa............................................................................................................................ 

                                      

5.Czy znasz nazwy instrumentów muzycznych?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

Podaj dwa............................................................................................................................

                ............................................................................................................................

6.Czy umiesz podzielić instrumenty muzyczne na grupy?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

 

7. Czy potrafisz rozpoznać brzmienie instrumentów muzycznych?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

 

8.Czy umiałbyś określić elementy muzyki?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

Podaj dwa............................................................................................................................ 

                 ...........................................................................................................................

9. Czy umiesz grać na instrumencie muzycznym?

                                               -tak                          - nie

10.Czy ktoś z twojego otoczenia gra na instrumencie?

                                                -tak                         -nie

11.Czy chciałbyś nauczyć się grać na jakimś instrumencie?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

12.Czy uczestniczyłeś w koncercie muzyki poważnej?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

13. Czy znasz nazwiska kompozytorów dawnej muzyki europejskiej?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie

Wymień dwa...........................................................................................................................

                     ...........................................................................................................................

14. Czy potrafisz podać nazwiska dawnych twórców muzyki polskiej?

                                           -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie  

Wymień dwa............................................................................................................................

                    ..............................................................................................................................

15.Czy znasz nazwiska współczesnych kompozytorów polskich?

                                            -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie  

Wymień dwa............................................................................................................................

                     ............................................................................................................................

 

16.Czy umiesz nazwać polskie tańce narodowe?

                                            -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie  

Wymień je     ............................................................................................................................

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

17.Czy znasz przykłady polskich pieśni ludowych?

 

                                             -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie  

Podaj dwa tytuły............................................................................................................................

                           ............................................................................................................................

 

18.Czy potrafisz podać nazwy form muzycznych?

                                            -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie  

Wymień dwie................................................................................................................................

                      ................................................................................................................................

19.Czy umiesz podać tytuły utworów których  najczęściej słuchasz?

                                            -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie  

Wymień dwa................................................................................................................................

                     .................................................................................................................................

20. Czy wiesz jaka muzykę grają i śpiewają  Górale Czadeccy?

                                            -tak          -raczej tak                - nie           -raczej nie