Temat: „Wszystko gra... o
instrumentach muzycznych”
Cel
główny:
·
zapoznanie
uczniów klasy „O” Publicznej Szkoły
Podstawowej
w
Tomaszowie z instrumentami muzycznymi
Cele
szczegółowe:
1.
nazywanie
instrumentów muzycznych
2.
rozpoznawanie
instrumentów muzycznych
3.
rozpoznawanie
brzmienia poszczególnych instrumentów
4.
rozbudzanie wrażliwości słuchowej dzieci
5.
rozwijanie umiejętności
·
słuchania
muzyki
·
rozróżniania
rodzaju – muzyka instrumentalna
·
zachowania
się na audycji muzycznej- cisza, koncentracja, oklaski we właściwym miejscu
Forma
pracy:
zespołowa i indywidualna
Metody
pracy :
1. podająca (pogadanka,
objaśnienia)
2.problemowa ( dyskusja z
dziećmi )
3.eksponująca ( prezentacja instrumentów
muzycznych)
4. praktyczna ( technika gry
na instrumentach, brzmienie )
1.
Przywitanie dzieci
Wszystkie
instrumenty grają tutti, robiąc „ hałas”, tak, jakby się
przygotowywały do grania - na znak nauczyciela milkną
2.Rozmowa z dziećmi, dzieci odpowiadają na
pytania:
·
czy
znają instrumenty muzyczne?
·
czy
potrafią nazwać instrumenty?
·
czy wiedzą jakie różnice są między
instrumentami?
·
czy znają sposoby gry na instrumentach?
·
czy
ktoś z nich gra na jakimś instrumencie?
·
czy
któreś z rodziców gra, lub potrafi grać na instrumencie?
·
czy
ktoś z rodziny lub otoczenia gra, i na jakim instrumencie?
3.
Prezentacja poszczególnych instrumentów ze zwróceniem szczególnej uwagi na
grupę do jakiej zaliczany jest dany instrument i jak się na nim wydobywa
dźwięki:
Recytacja
fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„ Z Włoch do nas przyjechały, mieszkają od
stuleci,
Skrzypkowie je
kochają ,tak jak rodzone dzieci.
Huśtają je na
rękach, tulą do policzka i nie żałują smyczka.
Sypiają w
futerale na miękkim aksamicie.”
Wysłuchanie fragmentu Koncertu
skrzypcowego A-dur A. Komarowskiego
Recytacja fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„Urodziła się gdzieś w Hiszpanii na hiszpańskim- cygańskim przedmieściu
Z
tej Hiszpanii- Cyganii do nas przyleciała na strunach sześciu.
Wysłuchanie fragmentu Preludium A. Bojko
Recytacja fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„Pianino ma w rodzinie same znakomitości-
Jego pradziadek klawikord u królów często
gościł.
Rodzony dziadek pianina, syn klawikordu
klawesyn
Też lubił światowe życie i salonowe sukcesy.
Kuzyn fortepian na scenach triumfy wielkie
święci,
Publiczność bije mu brawa, chwalą go
recenzenci.
Pianino sukcesów i sławy nikomu nie
zazdrości,
Najlepiej czuje się w domu,
bo lubi domowe zacisze.
Wysłuchanie fragmentu „ Bluesa” W. Leontiewa
Recytacja fragmentu wiersza W. Próchniewicza
„ W orkiestrze taka trąbka była, co bezustannie się chwaliła:
Że jest i mądra i błyszcząca, a lśni najpiękniej w blasku słońca,
Że gra najciszej i najgłośniej, najmelodyjniej i najprościej,
Że zagra taki takt zawiły, w którym by inne się zgubiły”
Wysłuchanie „Hejnału Mariackiego”
Recytacja fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„ Waltornia gra w filharmoniach,
i występuje w operach.
Ale jej dziadka który jest rogiem
myśliwskim,
Wcale nie cieszy ta kariera”
Wysłuchanie fragmentu „Kołysanki Słowiańskiej”
E. Młynarskiego
Recytacja fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„Klarnet sprawia grającym nie byle jakie kłopoty.
Na pozór nic takiego- wygląda jak rura,
A jak się przyjrzeć z bliska- na
karku cierpnie skóra.
O rety, ile dziurek! I po co taka ilość?
Czy nie dość że ta rura dziurawa jest na wylot?
Czekajcie, niech policzę- 28 dziurek !
Z klapkami i bez klapek, zależy jak tam które.”
Wysłuchanie
fragmentu utworu p.t. „Kaprys” T. Bairda
Recytacja fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„ Było drzewo wysokie w ogrodzie,
ptaki na nie zaprosił czarodziej.
rozśpiewało się całe drzewo po najmniejsze listki i śpiewało.
Bo wiedziało że z jego drewna
będzie piękny muzyczny instrument
Z wysokiego drzewa w ogrodzie wyczarował drewniany obój.”
Wysłuchanie
fragmentu „Melodii” W. Sojtana
Recytacja fragmentu wiersza W. Chotomskiej
„ Fagot ma zgiętą, drewnianą rurę,
w której jest mnóstwo klapek i dziurek.
Marcin, który dmucha w fagot, trzyma rurę oburącz
Palcami klapki naciska a fagot jęczy ponuro:
Moja rura ma 2 metry 80, więc ją zgięli, żebym nie był taki długi”
Wysłuchanie melodii z filmu p.t. „ Koziołek
Matołek”
Recytacja fragmentu wiersza W. Próchniewicza
„Saksofony- zdaniem uczonych, dzielą się na dwa rodzaje-
te, które mówią: kontrabasem, basem, barytonem, tenorem i altem
mają fajki.
A dwa małe, które mówią sopranem- nie mają fajek.
Wysłuchanie fragmentu utworu A. Dworzaka p.t. „ Humoreska”
Recytacja wiersza K. Zienkowicz
„ Gdy do pianina podłączysz prąd,
to otrzymasz keybord.
Keybord klawisze ma błyszczące,
Do grania zachęcające.
A zagrać na nim, co tylko chcesz możesz,
Bo keybord inne instrumenty naśladować może.”
Wysłuchanie fragmentu Suity „ Peer Gynt”
E. Griega- Poranek
4.
Podsumowanie wiadomości przez przeprowadzenie wśród dzieci Zgaduj- zgaduli
Wychowawczyni
klasy 0 wybiera dwoje dzieci, które biorą udział w zgadywance.
Dzieci
słuchają poleceń:
*trąbka- pianino,
*klarnet- skrzypce
5.Na
zakończenie wręczenie uczestnikom Zgaduj- zgaduli, ozdobnych dyplomów
„ Znawcy instrumentów”
6. Pożegnanie słuchaczy- dzieci z klasy „O” SP