Temat
lekcji: Na jawie i we śnie-
SURREALIZM
Technika: dowolna ( plakatówka,
kredka, ołówek, wycinanka )
Forma
pracy:
zespołowa i indywidualna
Metody
pracy :
1. podająca
(pogadanka, objaśnienie)
2.problemowa ( gra
dydaktyczna, dyskusja )
3.eksponująca (
ekspozycja prac plastycznych )
4. praktyczna (
pokaz reprodukcji, ćwiczenia
przedmiotowe,
praktyczne )
Cele ogólne lekcji
·
Uczeń
:
- zapozna się z nowym stylem malarskim
-
nauczy
się go rozpoznawać pośród innych
-
zapozna
się z nazwiskami malarzy i ich dziełami
-
wyrazi
swoje pomysły w pracy plastycznej
Cele
operacyjne lekcji:
- nazwać kierunek i styl –
surrealizm- nadrealizm
-
zdefiniować
surrealizm
-
rozpoznać
cechy stylu
-
rozróżnić
surrealizm od innych kierunków
- wymienić nazwiska twórców-
Salwador Dali
-Rene Magritte
-Joan Miro
-Giorgio Chirico
-
nazwać
tytuły obrazów
-
wyjaśnić
definicje technik-collage, frottage, grattage
-
zastosować
jedną z technik w pracy plastycznej
-
opisać
i zatytułować swoją pracę
Przebieg
lekcji:
1.Czynnosci organizacyjno-
porządkowe
2.Wyjaśnienie zasad zabawy
towarzyskiej popularnej w środowisku artystycznym w latach 20- tych XX wieku (
na rzucone hasło odpowiada się bez
zastanawiania pierwszym słowem jakie skojarzy się z tym hasłem ). Zabawa
przeprowadzana jest w zespołach 3- osobowych. Przykład : słońce- woda- plaża
3.Wyjaśnienie nazwy nowego
kierunku w malarstwie, dla którego zabawa się stała się inspiracją
Surrealizm-
nadrealizm wyrósł z tradycji dadaistów. Datowany jest od roku 1924 kiedy
ogłoszono manifest artystyczny- oznaczał dążność do zbadania tajemnic snu oraz
innych irracjonalnych stanów podświadomości i wykorzystania ich w twórczym
działaniu, Twórcy zafascynowani byli światem fantazji w którym wszystko jest możliwe.
Surrealizm
rozwijał się w dwóch nurtach
stylistycznych:
4.Przedstawienie twórców
stylu i prezentacja przykładów reprodukcji ( 1 nurt )
1.
Salwador Dali- Płonąca żyrafa, Trwałość niepamięci, Sen
2.
Rene Magritte- Zamek w Pirenejach
5.
Analiza
reprodukcji- próba odpowiedzi na pytania- jaki jest nastrój; co jest
przedstawione; jaka jest kolorystyka; jaką techniką wykonane
6. Przedstawienie twórców 2
nurtu i prezentacja reprodukcji
7.Zaznajomienie z nowymi
technikami wykorzystującymi przypadek w procesie twórczym:
1.frotagge( frotaż) – odbijanie na papierze różnych
chropowatych powierzchni
2.grattage( grataż)- zdrapywanie wcześniej nałożonej farby
3.dekalkomania-robienie odbitki dłonią przez papier z
nałożoną farbą
4.collage (kolaż) znany wcześniej sposób nakładania różnych elementów
8.Prezentacja prac
plastycznych uczniów – podjecie
próby analizy
9.Określenie tematu zadania dla uczniów- MÓJ NAJDZIWNIEJSZY SEN
z wykorzystaniem jednej z poznanych technik