Temat lekcji:   Na jawie i we śnie- SURREALIZM

 

Technika: dowolna ( plakatówka, kredka, ołówek, wycinanka )

Forma pracy: zespołowa i indywidualna

Metody pracy :

                            1. podająca (pogadanka, objaśnienie)

                            2.problemowa ( gra dydaktyczna, dyskusja )

                            3.eksponująca ( ekspozycja prac plastycznych )

                            4. praktyczna ( pokaz reprodukcji,  ćwiczenia przedmiotowe,

                                                        praktyczne )

Cele  ogólne lekcji

·         Uczeń :

             -    zapozna się  z nowym stylem malarskim

-          nauczy się go rozpoznawać pośród innych

-          zapozna się z nazwiskami malarzy i ich dziełami

-          wyrazi swoje pomysły w pracy plastycznej

 

Cele operacyjne lekcji:

               -    nazwać kierunek i styl – surrealizm- nadrealizm

-          zdefiniować surrealizm

-          rozpoznać cechy stylu

-          rozróżnić surrealizm od innych kierunków

               -    wymienić nazwiska twórców- Salwador Dali

                                                                         -Rene Magritte

                                                                         -Joan Miro

                                                                         -Giorgio Chirico

-          nazwać tytuły obrazów

-          wyjaśnić definicje technik-collage, frottage, grattage

-          zastosować jedną z technik w pracy plastycznej

-          opisać i zatytułować swoją pracę

 

Przebieg lekcji:

 

1.Czynnosci organizacyjno- porządkowe

 

2.Wyjaśnienie zasad zabawy towarzyskiej popularnej w środowisku artystycznym w latach 20- tych XX wieku ( na rzucone hasło  odpowiada się bez zastanawiania pierwszym słowem jakie skojarzy się z tym hasłem ). Zabawa przeprowadzana jest  w zespołach  3- osobowych.  Przykład : słońce- woda- plaża

 

3.Wyjaśnienie nazwy nowego kierunku w malarstwie, dla którego zabawa się stała się inspiracją

Surrealizm- nadrealizm wyrósł z tradycji dadaistów. Datowany jest od roku 1924 kiedy ogłoszono manifest artystyczny- oznaczał dążność do zbadania tajemnic snu oraz innych irracjonalnych stanów podświadomości i wykorzystania ich w twórczym działaniu, Twórcy zafascynowani byli światem fantazji w którym wszystko  jest możliwe.

Surrealizm rozwijał się w dwóch  nurtach stylistycznych:

  1. przedstawiający – iluzjonistyczny
  2. abstrakcyjny- automatyczny  ( brak powiązania całości )

 

4.Przedstawienie twórców stylu i prezentacja przykładów reprodukcji ( 1 nurt )

1.       Salwador Dali- Płonąca żyrafa, Trwałość niepamięci, Sen

2.       Rene Magritte- Zamek w Pirenejach

 

5. Analiza reprodukcji- próba odpowiedzi na pytania- jaki jest nastrój; co jest przedstawione; jaka jest kolorystyka; jaką techniką wykonane

 

6. Przedstawienie twórców 2 nurtu i prezentacja  reprodukcji

  1. Joan Miro-  Ślimak, kobieta i ptak-  zwrócenie uwagi na środki wyrazu artystycznego-( plama, kreska), nastrój dzieła ( dziecinna prostota i lekkość ), kolorystyka
  2. Giorgio Chirico- Niepokojące muzy ( tzw. malarstwo metafizyczne)

 

7.Zaznajomienie z nowymi technikami wykorzystującymi przypadek w procesie twórczym:

1.frotagge( frotaż) – odbijanie na papierze różnych chropowatych powierzchni

2.grattage( grataż)- zdrapywanie wcześniej nałożonej farby

3.dekalkomania-robienie odbitki dłonią przez papier z nałożoną farbą

4.collage (kolaż) znany wcześniej  sposób nakładania różnych elementów

 

8.Prezentacja prac plastycznych  uczniów – podjecie próby analizy

 

9.Określenie tematu  zadania dla uczniów- MÓJ NAJDZIWNIEJSZY SEN

 z wykorzystaniem jednej z poznanych technik